clanak False

Uloga roditelja u razvoju dječjeg samopoštovanja

06.01.2021.
Pripremile: stručnjakinje Nastavnog zavoda za javno zdravstvo dr. Andrija Štampar
Objavljeno: 5.11.2020. na stranici http://www.stampar.hr/hr/ja-roditelj
Samopoštovanje ima veliku ulogu u različitim područjima djetetova života, baš kao i kod odraslih osoba. Što je slika o sebi o pozitivnija, to je za očekivati da će djeca, ali i odrasli, biti uspješniji u aktivnostima kojima se bave.
Školski uspjeh još je jedno područje dječjeg života koje je usko povezano s pozitivnom slikom o sebi. Istraživanja pokazuju da se, djeca koja o sebi misle da su loša u nekom području (npr. da ne znaju matematiku), neće niti potruditi svladati zadatke jer misle da to ionako ne mogu. Učenici koji krenu u školu s boljom slikom o sebi, više vremena provode u učenju, što za posljedicu ima još bolji školski uspjeh, čime samo potvrđuju pozitivnu sliku o sebi.
Roditelji imaju značajnu ulogu u razvijanju dječjeg samopoštovanja, a kako biste u tome bili što uspješniji pokušajte svakodnevno napraviti sljedeće: 
  • Svaki dan odvojite barem pola sata koje ćete provesti s djetetom bez TV-a, prijatelja, telefonskih razgovora…
  • Ne propustite priliku reći djetetu što vam se kod njega sviđa, što je dobro učinilo i da ga volite.
  • Kada ga hvalite, budite specifični, točno određeni.
  • Ne kritizirajte ga kao osobu, već ukažite na njegovo ponašanje ako nije bilo u redu.
  • Učite dijete pozitivnom govoru, ne koristite  rečenice koje počinju s „Ti nikada…” ili „Ti uvijek…”
  • Koristite poticajne rečenice kao što je: „Znam da ćeš učiniti najbolje što možeš...”
  • Pomozite djetetu da nauči donositi odluke i rješavati probleme.
  • Učite dijete da si postavlja i ostvaruje ciljeve.
  • Potaknite dijete da otvoreno govori o svojim osjećajima.
  • Pomozite djetetu da realno prihvati svoje jake strane, kao i svoje slabosti.
  • Ne uspoređujte dijete s braćom i sestrama.
  • Zaštite dijete od nasilja, dom mora biti sigurno mjesto.
  • Pohvalite djetetove uspjehe.
  • Naučite dijete kako da se nosi s neuspjehom.
  • Uskladite svoja očekivanja s mogućnostima djeteta te stalno iznova usklađujte ta očekivanja.
  • Izbjegavajte stalna prosuđivanja, česta ponavljanja „Ti trebaš, „Ti moraš” i nepotrebne savjete.
  • Budite određeni u svojim zahtjevima („Moraš biti dobar“- to ne znači ništa).
  • Recite DA što je češće moguće, objasnite svako NE i ostanite pri tome.
  • Dajte mu odgovornost i neovisnost u stvarima u kojima je to moguće.
  • Sami budite dobar uzor – imajte pozivno mišljenje o sebi.
 
Djeca s pozitivnom slikom o sebi Djeca s negativnom slikom o sebi
  • u školi su aktivna, znatiželjna, motivirana za rad - istražuju, postavljaju pitanja, vole učiti novo
  • u školi su najčešće pasivna, nezainteresirana za novo, motivirana tek da zadovolje minimum
  • spremna su tražiti pomoć 
  • ne postavljaju pitanja, a učenje novog ih ne oduševljava
  • neuspjeh će pripisati lošem danu ili lošoj sreći 
  • neuspjeh pripisuju nedovoljnim sposobnostima ili neznanju
  • svoj uspjeh pripisuju radu, trudu i sposobnostima 
  • svoj uspjeh pripisuju sreći, vjeri ili nekom vanjskom uzroku 
  • postavljaju si realne i dostižne ciljeve 
  • postavljaju nerealne i nedostižne ciljeve i tako još više umanjuju mogućnost postizanja uspjeha 
  • spremna su bez srama priznati kada nešto ne znaju, traže pomoć
  • bez želje su da traže pomoć i nerado priznaju da nešto ne znaju
  • trude se izvršiti zadatke na vrijeme
  • odugovlače s izvršavanjem školskih obveza
  • ako im se pruži prilika, sjede u prvim klupama
  • ako im se pruži prilika, sjede u zadnjim klupama
  • traže načine za postizanje uspjeha
  • nerado priznaju da nešto ne znaju 
  • uključeni su u razrednu dinamiku, bez problema iznose svoje mišljenje 
  • tihi su za vrijeme razredne komunikacije, izbjegavaju iznošenje svoga mišljenja i osjećaja 
  • umjereno su ponosni na svoja postignuća, ali nisu nasilni i bahati 
  • ponekad znaju blefirati pa se čini kako znaju više, znaju biti „bahati“
 
 
 
I na kraju: KAKO VAŠE DIJETE NE BI IMALO NISKO SAMOPOŠTOVANJE, MANJE MU NUDITE GOTOVA RJEŠENJA, A VIŠE GA SAVJETUJTE I OHRABRUJTE! 
 
Mr. Andreja Radić, dipl. socijalna radnica 
Mr. sc. Lucija Sabljić, dipl. defektologinja 
Mr. sc. Snježana Šalamon, dipl. socijalna radnica 
 

Roditelji