clanak False

Iz očitovanja Ministarstva financija

19.04.2017.


Gradska skupština Grada Zagreba na 20. sjednici održanoj 20. prosinca 2010. donijela je Proračun Grada Zagreba za 2011. godinu i Program javnih potreba u predškolskom odgoju i naobrazbi te skrbi o djeci predškolske dobi Grada Zagreba za 2011. (dalje u tekstu: Program) iz kojeg je bilo vidljivo na koji će način i u kojim iznosima roditelji sudjelovati u financiranju cijene programa koji se ostvaruju u gradskim predškolskim ustanovama. U Proračunu za 2011. utvrđeni su rashodi Programa: Redovna djelatnost ustanova predškolskog odgoja u iznosu od 833.785.000,00 kn.
Navedeno je u skladu s točkom 3. Programa: Financiranje djelatnosti u kojoj je istaknuto da je „za financiranje djelatnosti predškolskoga odgoja planirano ukupno 833.785.000,00 kn, i to iz sljedećih izvora:

- iz sredstava Proračuna Grada Zagreba u iznosu od 659.285.000,00 kn,
- sudjelovanjem roditelja u cijeni programa kojima su obuhvaćena njihova djeca u iznosu od 170.000.000,00 kn, što se uplaćuje u Proračun Grada Zagreba,
- iz Državnoga proračuna u iznosu od 4.500.000,00 kn za programe predškole, programe za djecu s teškoćama u razvoju, darovitu djecu, programe za djecu pripadnika etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina i druge programe državnog značenja, a u skladu s propisanim mjerilima za sufinanciranje tih programa sredstvima Državnog proračuna.“


Gradska skupština propustila je u prosincu 2010. podnijeti amandmane na Prijedlog proračuna Grada Zagreba za 2011. i predložiti promjene Programa. Odredbama članka 38. Zakona o proračunu predviđena je mogućnost podnošenja amandmana u tijeku rasprave o prijedlogu proračuna na način da predloženi amandmani ne mijenjaju utvrđeni manjak proračuna. U ovom slučaju to znači da su se u tijeku rasprave o Prijedlogu proračuna Grada Zagreba za 2011. mogle predložiti promjene u Programu (kriteriji za sudjelovanje roditelja u cijeni programa, ekonomska cijena i/ili olakšice). Uz prijedlog promjena bilo je potrebno procijeniti njihov utjecaj na prihodovnu i rashodovnu stranu proračuna te sukladno tome predložiti i amandmane na Prijedlog proračuna Grada Zagreba za 2011., čime bi se postigla usklađenost tih dvaju dokumenata.

Umjesto amandmana, Gradska skupština Grada Zagreba, na istoj sjednici na kojoj su doneseni Proračun za 2011. i Program donosi i Zaključak u kojem se u točki IV. uz ostalo navodi:

-„Pri izradi kriterija za sudjelovanje roditelja djece u cijeni predškolskih programa nužno je uključiti širu javnost sudjelovanjem udruga civilnog društva s područja Grada Zagreba djelatnost kojih obuhvaća predškolski odgoj i naobrazbu ili provedbom javne rasprave o navedenoj temi.
- Nužno je da se pri izradi kriterija za sudjelovanje roditelja djece u cijeni predškolskih programa odrede kriteriji koji će uzeti u obzir imovinski cenzus članova kućanstva.“
Nadalje, u točki IX. Zaključka navodi se da se Zaključak upućuje gradonačelniku Grada Zagreba i nadležnim gradskim upravnim tijelima radi postupanja pri izradi programa javnih potreba u predškolskom odgoju i naobrazbi te skrbi o djeci predškolske dobi i programa radova kapitalnih ulaganja u objekte društvenih djelatnosti, pri izradi kriterija za upis djece u predškolske ustanove, pri razmatranju i odabiru načina financiranja programa javnih potreba i drugo.

Postavlja se pitanje svrhe navedenog Zaključka, s obzirom na to da je Program javnih potreba u predškolskom odgoju i naobrazbi te skrbi o djeci predškolske dobi Grada Zagreba za 2011. s kriterijima Gradska skupština usvojila na istoj sjednici. Kao što je već istaknuto, budući da se Gradska skupština nije slagala sa predloženim Programom, trebala je podnijeti amandmane na Proračun u skladu sa Zakonom o proračunu i predložiti izmjene Programa.

Uz navedeni Zaključak, Gradska skupština na 22. sjednici održanoj 10. ožujka 2011. donijela je Zaključak kojim je gradonačelnika zadužila da najkasnije za sjednicu Gradske skupštine planirane u travnju 2011. pripremi i dostavi Gradskoj skupštini na donošenje prijedlog odluke kojom se utvrđuju mjerila za sudjelovanje roditelja – korisnika usluga u cijeni predškolskih programa, a u skladu s točkom IV. Zaključka od 20. prosinca 2010.

Gradonačelnik je dopisom od 11. travnja 2011. predložio na donošenje Prijedlog odluke o načinu ostvarivanja prednosti pri upisu djece i mjerilima za sudjelovanje roditelja – korisnika usluga u cijeni programa predškolskih ustanova Grada Zagreba, koji je bio usklađen s Proračunom Grada Zagreba za 2011. i Programom. Gradska skupština nije usvojila Prijedlog odluke koji je dostavio gradonačelnik, ali je na 24. sjednici održanoj 20. travnja 2011. donijela Odluku o načinu ostvarivanja prednosti pri upisu djece i mjerilima za sudjelovanje roditelja – korisnika usluga u cijeni programa predškolskih ustanova Grada Zagreba, koja, s obzirom na iznose sudjelovanja roditelja u cijeni programa utvrđene Odlukom, nije u skladu s Proračunom za 2011. i Programom.

Mišljenja smo da ne postoje zakonske zapreke provođenja Odluke Gradske skupštine, ali ista mora biti popraćena izmjenama i dopunama Proračuna Grada Zagreba za 2011. i izmjenama i dopunama Programa.

Polazeći od proračunskih načela definiranih odredbama članaka 4.-12. Zakona o proračunu, koja uključuju načelo dobrog financijskog upravljanja i načelo uravnoteženosti proračuna, smatramo da je Gradska skupština kao predlagatelj Odluke pozvana detaljno razmotriti sve načine kojima će se osigurati ostvarenje navedenih načela, uključujući i načelo uravnoteženosti proračuna.